lisamariadahlin

Semana Santa

Av Lisa Dahlin - 2013-03-26 17:45

Då undrar ni antagligen vad dessa två ord betyder... Heliga veckan är den svenska översättningen och dom firar den istället för påsken. Det är för att hedra Jesus och allt han gått igenom för alla varelser på jorden. Dom går i processioner och bär riktigt tunga ikoner som vanligtvis befinner sig i stadens kyrkor. 


Jag hade turen att hamna i Popayán där denna vecka är otroligt vacker just tack vare att staden är väldigt religiös. Varje kväll/natt "presenterar sig" en procession bestående av Sahumadoras (det jag i december klädde ut mig till), män som bär figurerna, militärer, olika organisationer, orkestrar och personer som runt hela processionen går och lyser upp den med stearinljus. Gatorna är avstängda så att inga bilar kan förstöra det hela, helt underbart känns det då man inte längre behöver oroa sig för att bli överkörd när man passerar gatorna. 


Alla museum är öppna också, fritt inträde. Mina systrar och jag passade på att besöka flera. Bilder kommer senare. 


Det bästa med veckan var nog trots allt alla artesanías (hantverk) com hippies, rastas etc. erbjöd. Jag förälskade mig i varje liten sak jag såg... Om jag hade alla pengar i världen skulle jag nog praktist tagit köpt hela staden. 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards